En småbarnsförälders vardag

Det heter ju att barn är söta. När dom sover. Ibland är dom bara tjuriga och ska trilskas. Följande drama utspelade sig en morgon när Sigge kämpar med att få på locket till en plastlåda (har han ärvt sitt tekniska kunnande från farfar måntro?) och Olle lackar ur på en playmobilgubbe och tar ut sin ilska över sin stackars mor. Di barna, di barna...

Sämjegatans lille Schubert

Några bilder på Olle som tar det piano.

Mammas nya telefon

Mammas nya telefon används inte bara till att ringa med. Sen Sigge fick reda på att den även går att spela på så får mamma vara glad om hon får ha den ibland.

Naken-Janne gör sitt bästa för att fånga brorsans uppmärksamhet. Han är dock inte lättstörd. Märk tungan.

Full frontal nude-attack.

Olles nya frisyr

Till en början gick det riktigt bra att klippa Olle men

efter ett tag börja det bli riktigt tråkigt

men mormor gjorde ett stålande jobb.

Slutresultatet

Anna, Jack och Lo på besök

När Fredrik och Jocke träffade pappacirkeln, ett alibi för att träffas och titta på fotboll och dricka öl, kom Anna och barnen till oss och umgicks.

Cykelpremiär

Jack, Lo och Sigge rosiga efter utelek.

Olle frustrerad av att inte komma loss från gunghästen, magen fastnade.

BusLo

Tjo vad det var livat i holken...

Jag vet inte vad som for över mig i går kväll men nånstans under Top Model säsong 15 fick jag nog och gick ner i garaget och snickrade en fågelholk. Tänkte att det kanske är kul för i alla fall Sigge att spana ut senare i vår och se om vi får några gäster i den. Time will tell. Så idag gick vi ut på förmiddagen i det vackra men kalla vädret och hängde upp den. Sigge och Olle passade samtidigt på att leka lite i sandlådan. I februari. Jo jo.

Grävmaskinisten i full gång.

Sprätthönan sprätte upp tre kilo sand på mössan.

Annexet

Morgonskor

Olle testar mina morgonskor.

Bank

Just nu gillar Olle att kasta, slå och banka på saker och ting. Står man i vägen för det kan man lätt få ett slag i huvudet, ett finger i näsan el ögat eller något annat trevligt.

En glad galning

På jakt efter katten

Skanör

Nu har vi börjat att fixa här hemma igen. Denna gång var det dax att skifta sida på storarummet. Sigge, Olle och jag åkte på utflykt så att Fredrik fick fixa i lugn och ro. Vi åkte till blåsiga Skanör.

Sockerkick?

Sån här kan man bli när man ätit för mycket lördagsgodis.

Vi gillar mat

Olle är rätt så duktig på att äta. Själv. Numer får man inte mata honom över huvudtaget utan han ska själv hålla i sked, gaffel eller vilket vapen han nu väljer för stunden. Man får helt enkelt acceptera att det är en total sanering som gäller efter varje måltid. Här kollar han så att yoghurten har rätt temperatur, eller nåt.

Hmmm, då ska vi se....

Perfekt.... Men för säkerhets skull så...

...kollar jag med andra handen också.

Eller så kan man lattja med skeden.

Smått & Gott

Här kommer några blandade bilder från vår resa.

Konsten att åka 17 pers i en taxi...

Några fick åka i skuffen.

Poolhäng

Barn i handfat.

Sigges lycka, att hitta ett McD.

T o m en Sigge kan tröttna på att bada.

På tal om trötthet.

Bon Island

Några bilder från en båtutflykt till en liten ö som heter Bon Island.

Tre badnymfer

Semester...

Rekord i slöhet?

Olle tittar-ut.

Mamma och Sigge

Bon Island

Phi Phi islands

En dag tog Sigge, farmor, farfar och pappa en utflykt till Phi Phi öarna. Det var nog med lätthet den blötaste båttur vi åkt på. Vattnet sköljde in över relingen och alla blev mer eller mindre dränkta. Utöver det så slog det rätt så bra när båten plöjde genom böljorna de blå. Sigge lyckades med konststycket att sova sig igenom både ut- och hemresan. Hur nu det var möjligt.

Nere i hamnen i väntan på båten.

Farmor och farfar.

Drakarna skulle med såklart.

Det skulle snorklas.

Snorkla skulle också halva Kina göra.

Maya Bay

Såna här båtar åkte vi i.

Tre generationer badpojkar.

Sigge i djungeln.

Strandliv

Efter första dagen/natten/dagnatten/nattdagens vedermödor så var det ändå dags att göra det vi kommit för att göra. Sola och bada. Dagarna spenderade vi nästan uteslutande nere på stranden där vi gjorde allt man ska göra när man är på solsemester; lapa sol, jaga barn, mata barn, somna barn, jaga barn igen, och däremellan slappa lite. Men i ärlighetens namn så ska vi rikta ett stort tack till far- och morföräldrar som hjälpte till. Här är några strandbilder.

Majskolvar på stranden. Uppskattad lunch.

En lycklig Olle.

Isa

Lillkusinerna i sin egen lilla pool.

Rumskompisar

När vi äntligen fått våra rum så löpte bröderna amok. Eller nä, men dom passade på att kolla in rummet ordentligt.

Sigge och Moodys (ja, enligt Sigge heter han tydligen så) häst.

Olle kollar telefonen.

Taikons till Thailand

Bara två veckor in på det nya året var det då dags för oss att bege oss på semester till Thailand och Phuket. Man kan ju lugnt säga att vi var som familjen Taikon med morföräldrar, farföräldrar, svärföräldrar, barn och barnbarn. Allt som allt 17 stycken semestersugna som en kall januariförmiddag skulle lämna snödrivorna för värmen i två veckor. Vi börjar väl med flygresan.

Efter att ha lämnat Sverige vid halv två på eftermiddagen, flugit i en halv evighet med spralliga barn så var det ett slitet gäng som kom fram till hotellet vid halv åtta på morgonen. Väl där fick vi veta att vi inte skulle få våra rum förrän vid två senare på dan. Det blev några välkända svenska svordomar och bökande i resväskor efter badkläder och annat som behövdes för att hänga vid poolen ett tag där vi svalkade våra bleka skandinaviska vinterkroppar.

Tack, grisen

Vi tackar grisen för alla pengar den ätit senaste året. Det blev ett litet tillskott till vår reskassa till Thailand.

Bambi på hal is

Sigge fick ett par skridskor i julklapp så vi passade på att testa dom på riktigt. Det är ju inte så ofta det är så kallt att isen får ligga så vi åkte till Folkets Park och släppte lös Bambi. Han var väldigt duktig och fattade snart galoppen även om han grimaserade lite illa när han för femtielfte gången på fem minuter ramlade på rumpan.

En väl nedstuvad Olle.

De första stapplande skären.

Ollen.

Full koncentration.

Mamma och Olle.

Lite belöning efter en kall utflykt.

Jul, inbrott och nyår

Jaha, blogga om jul och nyår i februari? Vad kan man säga. Vi har väl tagit en liten paus i bloggandet men nu får det vara slut på det. Det har ju hänt en hel del sen senast, både roliga och mindre roliga saker. Julen i år firades i Östergötland som var svinkallt. Stoppar det en Sigge som sett fram emot att åka Snowracer ända sedan vi körde ut på inre ringvägen i Malmö? Näpp. Det var bara att klä på sig trippla långkalsonger och dra ut i minus tjugo. Efter ett par dagar i Motala vände vi kosan söderut och kom hem till... ett hus utan tv, dator, mobiltelefoner, smycken och lite annat smått och gott. Någon/några hade varit så ofina att passa på att göra inbrott medans vi var borta. God Jul. Nyåret firades ändå hemma hos oss och det var mycket trevligt. Här en liten bildexposé över senare delen av december.